KAPADOKYA ALANI
HAKKINDA KANUNA GÖRE VERİLECEK İDARİ PARA CEZALARININ UYGULANMASI HAKKINDA
YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (Değişik:RG-6/7/2024-32594) (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; 23/5/2019 tarihli ve 7174 sayılı Kapadokya Alanı Hakkında
Kanun uyarınca idari para cezası uygulanacak fiiller ile idari para cezalarının
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (Değişik:RG-6/7/2024-32594) (1) Bu Yönetmelik; 7174 sayılı
Kanuna ekli harita ve koordinat listesinde sınırları belirtilen Kapadokya
Alanında yasaklanan fiillerin ve bunlara verilecek idari para cezalarının
tespiti ve uygulanması ile cezaların kesinleşmesine ilişkin hükümleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (Değişik:RG-6/7/2024-32594) (1) Bu Yönetmelik; 7174 sayılı
Kanunun 8 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen; a) Başkan: Kapadokya Alan
Başkanını, b) İdare: Kapadokya Alan
Başkanlığını, c) Kanun: 7174 sayılı Kanunu, ç) Kapadokya Alanı: 7174 sayılı
Kanuna ekli harita ve koordinat listesinde sınırları belirtilen ve bu Kanunun
uygulanmasında İdarenin yetkili ve görevli olduğu alanı, d) Komisyon: 7174 sayılı Kanunda
tanımlanan Kapadokya Alan Komisyonunu, e) (Mülga:RG-6/7/2024-32594) ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Aykırılığın Tespiti
İçin Personel Görevlendirilmesi ve Görevli Personelin
Sorumlulukları Personel görevlendirilmesi MADDE 5 – (1) Kanunda
belirtilen yükümlülüklerin ilgililerce yerine getirilip getirilmediğinin ve
Kanun kapsamında kalan alandaki aykırılıkların tespiti için yapılacak
çalışmanın konusuna göre İdare tarafından konusunda yetkili en az iki personel
görevlendirilir. 15 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca ilgili kurum ve
kuruluşlardan konusunda yetkili personel görevlendirilmesi talep edilebilir. Personelin görevleri MADDE 6 – (1)
Denetimlerde veya ihbar, şikâyet üzerine ya da genel inceleme durumunda
aykırılığın tespiti için görevlendirilen yetkili personel; a) İdarenin görevlendirmesi
üzerine aykırı uygulamaları yerinde tespit etmekle, b) Kanun ve ilgili mevzuatı
kapsamında; denetimi gerçekleştirmek ve aykırılığı belirlemekle, c) Eğer mümkün ise aykırılığı
fotoğraf, film ya da video çekimi, hava fotoğrafı, uydu görüntüsü ve benzeri
ile belirlemekle, ç) Durum tespitine veya aykırılığa
ilişkin, yapılan işlemlere dair denetim tespit tutanağı ve denetim raporu
düzenlemekle, d) Düzenlenen denetim tespit
tutanağını, var ise (c) bendinde yer alan dokümanları ve denetim raporunu
idareye teslim etmekle, görevlidir. Kayıtların tutulması MADDE 7 – (1) İdare
tarafından idari para cezalarına ilişkin kayıtlar tutulur. Gerektiğinde
istatistiki veriler oluşturulur. Denetim programı MADDE 8 – (1)
İdarece, her sene başında o sene yapılacak denetimlere ilişkin program
hazırlanarak varsa ilgili kurumlara personel görevlendirmesi için bildirilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Aykırılığın Tespiti,
Denetim Tespit Tutanağı ile İdari Yaptırım Kararı Düzenlenmesi Aykırılığın tespiti MADDE 9 – (1) (Değişik:RG-6/7/2024-32594) 15 inci
madde ve 7174 sayılı Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen aykırılıkların
tespitinde fotoğraf, film ya da video çekimi, hava fotoğrafı, uydu görüntüsü ve
benzeri yöntemlerden yararlanılabilir. (2) İdare tarafından sunulması
istenilen bilgi ve belgelerin sunulmaması ya da eksik sunulması hâlinde tespit
edilen bu husus denetim tespit tutanağına yazılır. İstenilen bilgi ve
belgelerin sunulmaması halinde, kolluk kuvvetleri veya ilgili kurum ve
kuruluşlardan, bu bilgilerin elde edilerek İdareye iletilmesi talep edilebilir.
Faaliyet sahibi ayrıca bir belge sunmak istediği takdirde bu husus denetim
tespit tutanağına yazılır ve sunulan belge denetim raporuna eklenir. (3) Denetime konu taşınmaz
malikleri, İdarece görevlendirilmiş yetkili personele gerektiği zaman, varlığın
kontrolü, incelenmesi, harita, plan ve rölövesinin yapılması, fotoğraflarının
çekilmesi, kalıplarının çıkarılması için izin vermeye ve gereken kolaylığı
göstermeye mecburdurlar. Görevliler ilgili mevzuat hükümleri kapsamında konut
dokunulmazlığını ve özel hayatın gizliliğini ihlal etmeyecek şekilde
faaliyetlerini yürütürler. (4) Aykırılığın belirlenmesi için
fotoğraf, film ya da video çekimi, hava fotoğrafı, uydu görüntüsü ve benzeri
yöntemlerden yararlanılması veya numune alınması işleminin; olayın kendine özgü
mahiyetinden kaynaklanan fiili imkânsızlıklar nedeniyle yapılamadığı
durumlarda, resmî kurumlarca aykırılığın tespitini sağlayan belgeler ile
yapılan ihbarlar yeterli kabul edilir. Bu durumda denetim tespit tutanağı söz
konusu belgelere göre düzenlenerek işlem yapılır. (5) (Ek:RG-6/7/2024-32594) 7174 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin
dördüncü fıkrası ile 15 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca aykırı fiillerin
tespiti ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından yapılabilir. Tespiti ilgili kurum
ve kuruluşlar tarafından yapılan aykırı fiiller ilgili mevzuatı uyarınca
belirlenen idari para cezası tutarı bilgisi verilerek idari yaptırım kararı
uygulanmak üzere İdareye bildirilir. Denetim tespit tutanağının
düzenlenmesi MADDE 10 – (1)
Yapılan denetimler çerçevesinde, tespit edilen aykırılıklarla ilgili olarak,
fiilleri işleyenler hakkında Ek-1’de yer alan denetim tespit tutanağı
düzenlenir. (2) Denetim tespit tutanağı en az
üç nüsha halinde düzenlenir. Bunların her nüshası tam ve eksiksiz doldurularak,
tutanağı düzenleyenlerin her biri ve varsa ilgilisi tarafından imzalanır.
İlgilisi, imza atmaktan imtina ettiği takdirde bu durum ayrı bir tutanakla
incelemeyi geçekleştirenlerce imza altına alınır. (Ek cümle:RG-6/7/2024-32594) İlgilisinin fiilin işlendiği yerde
denetim esnasında bulunmaması durumunda yine bu durum ayrı bir tutanakla
incelemeyi gerçekleştirenlerce imza altına alınır ve mülkiyet sahibi veya
sahipleri denetim tespit tutanağına denetlenen kişi olarak yazılır. (3) Denetim tespit tutanağında;
belirlenen kusur, aksaklık, eksiklik veya ihlaller (Ek ibare:RG-6/7/2024-32594) ile tespit edilebilir ise fail
bilgileri ve fiilin işlendiği zaman açıkça belirtilir. Aykırılığın değerlendirilmesi MADDE 11 – (1)
Denetim tespit tutanağında belirtilen hususlar Komisyonca değerlendirilerek
karara bağlanır. İdari para cezası verme
yetkisi MADDE 12 – (1)
Denetim tespit tutanağının Komisyonca değerlendirilmesi sonucunda, Kanuna aykırılık
bulunduğu kararı verilmesi halinde, Komisyon kararını ve ilgili belgeleri
değerlendirerek idari para cezası vermeye Başkan yetkilidir. (2) İdari para cezasına ilişkin
Ek-3’te yer alan idari yaptırım kararı düzenlenir. İdari yaptırım kararında; a) Hakkında idari yaptırım kararı
düzenlenen; 1) Gerçek kişi ise; adı soyadı,
mesleği, adresi, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının, 2) Tüzel kişi ise; unvanı, vergi
dairesi, adresi, kanuni temsilcisinin adı soyadı, görevi ve vergi kimlik
numarasının, b) İdari yaptırım kararı
verilmesini gerektiren aykırılığın dayanağının, c) Fiilin işlendiği yer ve
zamanın, ç) İdari yaptırımın karar
tarihinin, d) Bu fiilin işlendiğini ispata
yarayacak delillerin, e) Cezanın ödeneceği yerin, f) Ödeme süresinin ve şeklinin, g) İdari para cezasına itiraz
edilebilecek makamın, ğ) İtiraz süresinin, h) İdari yaptırım kararının
idarede kalan nüshasında kesinleşme tarihinin, ı) Cezaya muhatap olanın ödemeye
ilişkin haklarının, belirtilmesi zorunludur. İdari yaptırım kararının
tebliğ edilmesi MADDE 13 – (1) İdari
yaptırım kararı, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine
göre yaptırımın muhatabına tebliğ edilir. (2) Tebligat metninde idari
yaptırım kararına karşı başvurulabilecek kanun yolları, mercileri ve süreleri
açıkça belirtilir. İdari yaptırım kararına itiraz MADDE 14 – (1) (Değişik:RG-6/7/2024-32594) İdari
yaptırım kararlarına karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde sulh
ceza mahkemelerine başvurulabilir. (2) (Mülga:RG-6/7/2024-32594) (3) Dava açmış olmak idarece
verilen cezanın tahsilini durdurmaz. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İdari Para Cezası
Gerektiren Fiiller İdari para cezası gerektiren
fiiller MADDE 15 – (1)
Aşağıda belirtilen fiiller karşılığında idari yaptırım olarak, (Değişik ibare:RG-6/7/2024-32594)7174
sayılı Kanunun 8 inci maddesinde belirlenen miktarda idari para cezası
uygulanır: a) Kapadokya Alanının tarihî ve
kültürel değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve doğal kaynak
değerlerinin korunmasına ve yaşatılmasına yönelik alınan tedbirlere aykırı
fiiller. b) (a) bendi kapsamına girmeyen,
Kapadokya Alanının mevcut durumunu bozmayan (Değişik ibare:RG-6/7/2024-32594) veya yapısal uygulamalar
içermeyen konulara ilişkin belirlenecek tedbirlere aykırı fiiller. (2) (Değişik:RG-6/7/2024-32594) Birinci fıkra uyarınca, idarece
belirlenen fiiller dışında kalan ve 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı
Orman Kanunu, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu, 4/6/1985 tarihli ve
3213 sayılı Maden Kanunu, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu
ile 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununda yasaklanan fiillerin
Kapadokya Alanı sınırları içerisinde işlenmesi hâlinde bu Kanunlarda
tanımlanmış idari para cezaları iki misli artırılır ve Kanunlarda yetkili
kılınan ilgili idarelerin yetkili personelinin katılımı ile tespiti yapılarak
İdarece uygulanır. Bu fıkrada belirtilen Kanunlarda yasaklanan fiillerin
tespitine İdarenin katılamaması durumlarında; Kanunlarda yetkili kılınan ilgili
idarelerin yapacağı tespit doğrultusunda iş ve işlemler yürütülebilir. (3) Bir fiil ile birden fazla
aykırılığın işlenmesi halinde bu aykırılıklara ilişkin en ağır idari para
cezası verilir. (4) Aykırılığın işlenişine birden
fazla kişinin iştirak etmesi halinde bu kişilerin her biri hakkında, fail
olarak idari para cezası verilir. (5) Aynı aykırılığın birden fazla
işlenmesi halinde her bir aykırılıkla ilgili olarak ayrı ayrı idari para cezası
verilir. (6) Bu maddenin uygulamasında
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ile diğer kanunların, fiilin
suç oluşturması haline ilişkin hükümleri saklıdır. BEŞİNCİ BÖLÜM İdari Para Cezasının
Takip ve Tahsili İdari para cezalarının tahsili MADDE 16 – (1) İdari
para cezaları genel hükümlere göre tahsil olunur. İdari para cezalarının ödeme
şekli MADDE 17 – (1) İdari
para cezaları, idari yaptırım kararının tebliğinden itibaren 1 ay içinde
İdarenin banka hesabına ödenir. (2) İdari para cezasının ödeme
süresi olan 1 ay içinde yapılan taksitlendirme talepleri idarece
değerlendirilerek karar verilir. Taksitlendirme talebi; denetim tespit tutanağı
ile ceza karar tarihi, kararın tebliğ tarihi, taksit tarihleri ve tutarları
açık olarak belirtilmek suretiyle yazılı olarak yapılır. (3) Taksitlendirme talebinin
idarece uygun bulunması halinde, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler
Kanununun 17 nci maddesinin üçüncü fıkrası hükümlerine göre işlem yapılır. (4) İdari para cezasını kanun
yoluna başvurmadan önce ödeyen kişiden bunun dörtte üçü tahsil edilir. Peşin
ödeme, kişinin bu karara karşı kanun yoluna başvurma hakkını etkilemez. İdari para cezasının
ödenmemesi hâlinde izlenecek yol MADDE 18 – (1) İdari
para cezasının süresinde ödenmemesi halinde, genel hükümlere göre işlem
yapılır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler İdari para cezalarının gelir
kaydı MADDE 19 – (1)
Kanunun 8 inci maddesi uyarınca verilen idari para cezaları İdareye gelir
kaydedilir. İdari para cezalarının
artırılması MADDE 20 – (1) İdari
para cezaları her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. Bu suretle idari para cezasının hesabında bir Türk Lirasının küsuru
dikkate alınmaz. Bu fıkra hükmü, nispi nitelikteki idari para cezaları açısından
uygulanmaz. Hüküm bulunmayan haller MADDE 21 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 5326 sayılı Kanun ve ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır. Yürürlük MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Kapadokya Alan Başkanı yürütür. Ekleri için tıklayınız.
| Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin | Tarihi | Sayısı | 19/6/2021 | 31516 | Yönetmelikte Değişiklik Yapan
Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin | Tarihi | Sayısı | 1.
| 6/7/2024 | 32594 | 2.
| | |
|