KAPADOKYA ALANI HAKKINDA KANUN Kanun
Numarası : 7174 Kabul
Tarihi : 23/5/2019 Yayımlandığı Resmî
Gazete : Tarih: 1/6/2019 Sayı: 30791 BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Tanımlar ve
Genel Esaslar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1)
Bu Kanunun amacı; Kapadokya Alanının tarihî ve kültürel değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik
dokusunun ve doğal kaynak değerlerinin korunması, yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması,
gelecek kuşaklara aktarılması, planlanması, yönetilmesi ve denetlenmesine ilişkin
hususları düzenlemektir. Tanımlar MADDE 2 – (1)
Bu Kanunun uygulanmasında; a) Bakan: Kültür ve Turizm
Bakanını, b) Bakanlık: Kültür ve Turizm
Bakanlığını, c) Başkan: İdare Başkanını, ç) İdare: Kapadokya Alanının
tarihî ve kültürel değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve doğal kaynak
değerlerinin korunması, yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması, gelecek kuşaklara
aktarılması, planlanması, yönetilmesi ve denetlenmesi amacıyla kurulan idareyi, d) Geçiş dönemi koruma esasları
ve kullanma şartları: Kapadokya Alan planları yürürlüğe girinceye kadar uyulacak
esasları, e) Kapadokya Alanı: EK-1’de
yer alan Harita ve Koordinat Listesinde sınırları belirtilen ve bu Kanun kapsamında
İdarenin yetkili ve görevli olduğu alanı, f) Kapadokya Alan planları:
Bu Kanun hükümlerine göre hazırlanan, Kapadokya Alanının korunması, geliştirilmesi,
yönetimi, tanıtılması, koruma esasları ve kullanma şartlarının belirlenmesi, bölgenin
sağlıklaştırılması, yenilenmesi, açık alan sistemi yaya dolaşımı, taşıt ulaşımı
ve altyapı tesislerinin tasarım esasları ile bölge halkının sosyal ve ekonomik yapısının
iyileştirilmesi konularında hedefleri, stratejileri ve kararları belirleyen her
tür ve ölçekteki planları, g) Komisyon: Kapadokya Alan
Komisyonunu ifade eder. Genel esaslar MADDE 3 – (1)
Kapadokya Alanında geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları ile meri planlara
ve Komisyon kararlarına aykırı uygulama yapılamaz. Bu Alanda her türlü aykırı uygulamanın
giderilmesini sağlamak, gerektiğinde aykırı uygulamaya konu yapı ve tesisleri yıkmak
veya yıktırmak İdarenin yetkisindedir. (2) Kapadokya Alanında bulunan
Hazine ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel mülkiyetindeki taşınmazların satışı,
trampası, arsa veya kat karşılığı inşaat yaptırılması, kiraya verilmesi, ön izin
verilmesi ve üzerlerinde irtifak hakkı kurulması, Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
yerlerin kiraya verilmesi, ön izin ve kullanma izni gibi işlemler İdarenin uygun
görüşü alınarak yapılır. Ancak, Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresi ve denetiminde
bulunan mazbut vakıflar ile temsilen yönetilen mülhak vakıflara ait taşınmazlar
hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz. (3) Bu Kanunda hüküm bulunmayan
hâllerde 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu,
3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu, 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanunu ile ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. İKİNCİ BÖLÜM Kapadokya Alanı Yapılaşma
Esasları Kapadokya Alan planları MADDE 4 – (1)
Kapadokya Alanında yapılacak uygulamalar, meri planlar ile geçiş dönemi koruma esasları
ve kullanma şartlarına göre yürütülür. (2) Kapadokya Alanının bütününe
ilişkin üst ölçekli plan İdarece hazırlanır ya da hazırlatılır. Bu plan, Komisyonun
uygun görüşü ve Bakan onayı ile yürürlüğe girer. Üst ölçekli planlara uygun olarak
hazırlanan ya da hazırlatılan nazım ve uygulama imar planları ise, Komisyonun uygun
görüşü ve İdarenin onayı ile yürürlüğe girer. (3) Kapadokya Alanında diğer
kamu kurum ve kuruluşlarına ilgili mevzuatla verilen plan yapma, yaptırma, onama
ve resen onama yetkisi bu maddede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür. (4) Kapadokya Alanında bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilgili diğer idarelerce yeni plan onaylanamaz. (5) Kapadokya Alan planı yapımı
ve yürürlüğüne ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir. Kapadokya Alan Komisyonu MADDE 5 – (1)
Komisyon aşağıda belirtilen üyelerden oluşur: a) Üniversitelerin arkeoloji,
sanat tarihi, mimarlık, şehir planlama/şehir ve bölge planlama, jeoloji ve hukuk
ile biyoloji veya kimya bölümlerinden lisans eğitimlerini tamamlayarak mezun olmuş,
Bakanlıkça görevlendirilecek, alanında uzman ve en az on yıl deneyime sahip yedi
üye b) Nevşehir İl Özel İdaresi
Genel Sekreteri veya Nevşehir İl Özel İdaresinden görevlendireceği bir üye c) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü ile Tarım ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma
ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünce görevlendirilecek, alanlarında uzman birer üye ç) Nevşehir Ticaret ve Sanayi
Odasınca görevlendirilecek bir üye d) Görüşülecek konu ile ilgili
yer belediye başkanlığından görevlendirilecek bir temsilci üye e) Görüşülecek konu Vakıflar
Genel Müdürlüğü ile ilgili ise Vakıflar Bölge Müdürü veya Vakıflar Bölge Müdürlüğünden
görevlendireceği bir temsilci üye (2) Komisyonda görüşülecek
konunun niteliğine göre oy hakkı olmamak kaydıyla ilgili kurum ve kuruluşlardan
uzman çağrılabilir. Komisyonun gündemiyle ilgili meslek odaları İdarenin davetiyle
toplantıya gözlemci olarak katılabilir. (3) Birinci fıkranın (a) bendi
uyarınca görevlendirilen Komisyon üyelerinin görev süresi iki yıldır. Yeni üyeler
görevlendirilene kadar mevcut üyeler görevine devam eder. (4) Kapadokya
Alanında, 2863 sayılı Kanun ile kültür varlıklarını koruma bölge kurulları ile tabiat
varlıklarını koruma bölge komisyonlarına verilen yetki ve görevler Komisyon tarafından
kullanılır. Ayrıca, Komisyon Kapadokya Alanı içerisinde doğal sit alanlarının tescili,
sınır değişiklikleri ve yeniden değerlendirilmesine yönelik karar almaya yetkilidir. (5) Komisyon, Kapadokya Alanında
geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları ile meri planlara ilişkin her
türlü fiziki ve inşai uygulamaya yönelik karar almaya yetkilidir. (6) 2863 sayılı Kanunda ve
diğer mevzuatta kültür varlıklarını koruma bölge kurulları ile tabiat varlıklarını
koruma bölge komisyonlarına yapılan atıflar Kapadokya Alanı bakımından Komisyona
yapılmış sayılır. (7) Kamu kurum ve kuruluşları,
belediyeler ile gerçek ve tüzel kişiler Komisyon kararlarına uymak zorundadır. (8) Komisyonun kuruluşu, görevleri,
çalışma usul ve esasları ile Komisyon üyelerinin atanması ve üyeliklerinin sona
erdirilmesi Bakanlıkça çıkarılan yönetmelik ile belirlenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Mali ve Cezai Hükümler İdareye aktarılacak gelirler MADDE 6 – (1)
İdareye aktarılacak gelirler şunlardır: a) Nevşehir İl Özel İdaresi,
Kapadokya Alanı sınırları içerisindeki belediyeler, Ürgüp Ticaret ve Sanayi Odası
ve Nevşehir Ticaret ve Sanayi Odasının bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe gelirlerinden
en az yüzde bir oranında ayrılacak paylar b) İdarece verilecek idari
para cezalarından elde edilecek gelirler c) Bakanlık
Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü bütçesinden aktarılacak tutarlar ç) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Genel
bütçeden yapılacak hazine yardımları d) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) İdareye
kiralanan taşınmazlar ile İdarenin mülkiyetindeki taşınmazların
kiralanmasından, işletilmesinden ve işlettirilmesinden elde edilen gelirler e) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Marka ve
patent gelirleri f) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Kapadokya
Alanında İdareye yapılacak başvurular ve İdarece sunulacak hizmetler karşılığı
alınacak ücretler g) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Kapadokya
Alanındaki işletme ve faaliyet gelirleri ğ) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Her türlü
tanıtım, basım ve yayın gelirleri, fikrî mülkiyet haklarından kaynaklı gelirler h) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Yurt
içinden ve yurt dışından sağlanacak yardım, bağışlar
ile sponsorluk gelirleri ı) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) İdare
gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler i) (Ek:25/10/2023-7464/21 md.) Diğer
gelirler (2) Birinci fıkranın (a) bendinde
belirtilen pay oranını iki katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir. Muafiyet ve indirimler MADDE 7 – (1)
İdare, bu Kanunda ve ilgili mevzuatında sayılan faaliyetleri dolayısıyla yapılan
işlemler yönünden 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu ile 26/5/1981 tarihli
ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu gereğince alınan harçlardan ve harcamalara
katılma paylarından, düzenlenen kâğıtlar yönünden damga vergisinden, kendisine yapılan
bağış ve yardımlar nedeniyle veraset ve intikal vergisinden, sahip olduğu taşınmazlar
dolayısıyla emlak vergisinden ve tapu ve kadastro döner sermaye hizmet bedelinden
muaftır. (2) İdareye yapılan her türlü
nakdî ve ayni bağış ve yardımlar ile sponsorluk harcamalarının tamamı, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde gelir veya kurumlar vergisi matrahının
tespitinde, gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek
şartıyla beyan edilen gelirden veya kurum kazancından indirilebilir. (3) (Değişik:25/10/2023-7464/22 md.) Bu Kanunun
6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d), (e), (g) ve (ğ) bentleri
hariç İdarenin bu Kanunda ve ilgili mevzuatında sayılan görevleriyle ilgili
faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş
sayılmaz. (4) İdarenin görevlerine ilişkin
mal ve hizmet alımları ile yapım işleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununa tabi değildir. Bu istisna, ceza ve ihalelere katılmaktan yasaklama hükümleri
ile İdarenin Kapadokya Alanına ilişkin faaliyetleri içinde olmayan, İdarenin idari
ihtiyaçları ile ilgili mal ve hizmet alımları ile yapım işlerini kapsamaz. Bu fıkranın
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. Cezalar MADDE 8 – (1) Kapadokya
Alanının tarihî ve kültürel değerleri ile jeolojik/jeomorfolojik dokusunun ve
doğal kaynak değerlerinin korunmasına ve yaşatılmasına yönelik alınan
tedbirlere aykırı davranılması hâlinde aşağıda belirtilen idari para cezaları
uygulanır.[1] a) (Ek:25/10/2023-7464/23 md.) Fiziki
ve inşai uygulamalarda yapısal uygulamalar yönünden; 1) Kapadokya Alanında izinsiz yeni yapı
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz
dört bin(481.718,00TL) Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki
bin Türk lirası(843.007,00TL), tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00 TL), 2) İzinsiz kaya
oyma mekan yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında
kalan alanlarda altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL),tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), b) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Mevcut yapılarda izinsiz ruhsata tabi uygulamalar yönünden;
yapıda kütle, gabari özelliklerini değiştiren kat ilavesi, kat yüksekliği
değişikliği, mekan ilavesi, teras kapatılması uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz
dört bin Türk lirası(481.718,00TL),2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası(843.007,00TL), tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), c) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Strüktürel özelliklerini değiştiren taşıyıcı öğelerin eklenip
kaldırılması, çatı biçimi ve taşıyıcı sistemin değişikliği uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz
dört bin Türk lirası(481.718,00TL),2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası(843.007,00TL),tescilli parsellerde altı
yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), ç) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Planda mimari elemanların biçim, boyut ve malzeme özelliklerinde
duvar ekleme, duvar çıkarma, plan şemasının değişimi, döşeme ve tavan
malzemelerinin değişimi, mevcut kaya oyma mekanlarda her türlü fiziki
ve inşai uygulamalar yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası(361.288,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında dört yüz elli altı bin Türk
lirası(722.577,00TL), tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), d) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Dış cephe malzeme özelliklerinde, kapı ve pencerede boyut ve/veya
malzeme değişikliği, dış cephe kaplaması değişimi, sıva raspası, yeni sıva,
sıva niteliği değiştirilmesi uygulamaları yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz dört bin Türk lirası(481.718,00TL), 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası(843.007,00TL),tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), e) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Yapı sahibinin komisyon kararında belirtilen süre içerisinde
yapısını ruhsata uygun hale getirmemesi durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda üç yüz seksen bin Türk lirası(602.148,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk
lirası(843.007,00TL),tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), f) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Peri bacalarına ve doğal peyzaj değeri olan jeolojik ve
jeomorfolojik oluşumlara yapısal ve fiziksel nitelikte izinsiz müdahaleler
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda altı yüz
sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), g) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Doğal dokuyu bozacak şekilde 2872 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı dışında kalan alanlardan izinsiz taş,
toprak, kum alınması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası(240.859,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), ğ) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) İzinsiz dolgu, kazı, arazi tesviyesi uygulamaları yapılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda dört yüz elli altı
bin Türk lirası(722.577,00TL),2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL),tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), h) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) İzinsiz çevre ve peyzaj düzenlemeleri kapsamında kent
mobilyaları, heykel, ikon, maket konulması, bitkilendirme, döşeme
yapılması, bahçe duvarı veya çit yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası(240.859,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında yüz seksen üç bin Türk lirası(289.981,00TL), tescilli parsellerde iki yüz on üç bin Türk lirası(337.519,00TL), ı) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Yapının izinsiz yıkılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası(240.859,00TL),2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin
Türk lirası(963.436,00TL),tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası(963.436,00TL), i) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Tarım ve ormancılık faaliyetleri yönünden; 1. ve 2. derece
arkeolojik ve doğal sit alanlarında izinsiz yeni tarımsal alanların açılması
durumunda üç yüz dört bin Türk lirası(481.718,00TL);1. ve 2. derece
arkeolojik sit alanlarında ve höyük ve tümülüslerde izinsiz ağaç
dikilmesi durumunda üç yüz dört bin Türk lirası(481.718,00TL), j) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Altyapı uygulamaları yönünden; her türlü altyapı uygulamalarının
izinsiz yapılması durumunda elektronik haberleşme altyapıları
bakımından 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme
Kanunu hükümleri saklı olmak üzere; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası(240.859,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk
lirası(361.288,00TL),tescilli parsellerde üç
yüz dört bin Türk lirası(481.718,00TL);su kuyusu, foseptik, su deposu, LPG deposu, enerji
sistemleri uygulamalarının izinsiz yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun
kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası(240.859,00TL), 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası(361.288,00TL),tescilli parsellerde üç yüz
dört bin Türk lirası(481.718,00TL), k) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Kamusal alanların plan koşulları ve amacı dışında kullanılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin
Türk lirası(240.859,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk
lirası(361.288,00TL), tescilli parsellerde
üç yüz dört bin Türk lirası(481.718,00TL), idari para cezası verilir. (2) Birinci fıkra kapsamına girmeyen,
Kapadokya Alanının mevcut durumunu bozmayan veya yapısal uygulamalar içermeyen
konulara ilişkin belirlenecek tedbirlere aykırılık hâlinde ise aşağıda
belirtilen idari para cezaları uygulanır.[2] a) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Fiziki ve inşai uygulamalar yönünden; mevcut yapılarda ruhsata
tabi olmayan basit onarım kapsamında ahşap, madeni, pişmiş toprak, taş gibi
çürüyen ya da bozularak eksilen mimari öğelerinin, özgün biçimlerine uygun
olmayan malzeme ile değiştirilmesi, bozulan iç ve dış sıvaların, kaplamaların,
renk ve malzeme uyumu sağlanmaksızın, özgün biçimlerine uygun olmadan
yenilenmesi durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin
altı yüz Türk lirası(2.535,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on bir bin Türk lirası(17.430,00TL), tescilli parsellerde on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), b) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Mevcut yapılarda ruhsata tabi uygulamalar yönünden; yapının
kütle, gabari ve strüktürel özelliklerini değiştiren kat ilavesi, mekan
ilavesi, teras kapatılması, taşıyıcı öğelerin eklenip kaldırılması, çatı biçimi
ve taşıyıcı sisteminin değişikliği ile mevcut kaya oyma mekanlarda her türlü
fiziki ve inşai uygulamalar veya planda mimari elemanların biçim, boyut ve
malzeme özelliklerindeki yapılan uygulamalar ile dış cephe malzeme
özelliklerini değiştiren duvar ekleme, duvar çıkarma, duvar malzeme
değişikliği, plan şemasının değişimi, döşeme ve tavan malzemelerinin değişimi,
kapı ve pencerede boyut ve/veya malzeme değişikliği, dış cephe kaplaması
değişimi, sıva raspası, yeni sıva, sıva niteliği değiştirilmesi uygulamaları
yapılması durumunda on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), c) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Dış cephede tabela, klima motoru, tente, sundurma, reklam, ilan
ve tanıtıma yönelik uygulamalar ve görüntü kirliliğine yol açan uygulamalar
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin altı
yüz Türk lirası(2.535,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on bir bin Türk lirası(17.430,00TL),tescilli parsellerde on
altı bin Türk lirası(25.353,00TL), ç) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Bina içinde veya dışında izinsiz tesisat uygulamaları yapılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin altı yüz Türk
lirası(2.535,00TL),2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında bin altı yüz Türk lirası(2.535,00TL), tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası(25.353,00TL), d) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Doğal dokuyu bozmayacak şekilde; müştemilat, kömürlük, kümes,
garaj, depo, konteyner, vinç, karavan, çadır, bahçe duvarı veya çit yapılması,
izinsiz bağımsız birim uygulamaları yapılması durumunda on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), e) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Doğal dokuyu bozmayacak şekilde; 2872 sayılı Kanunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı dışında kalan alanlardan taş,
toprak, kum alınması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda on bir bin Türk lirası(17.430,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk lirası(25.353,00TL),tescilli
parsellerde on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), f) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) İzinsiz kadastral uygulamalar yapılması durumunda on altı bin
Türk lirası(25.353,00TL), g) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Diğer izinsiz uygulamalar yönünden; film, dizi, belgesel, aktüel,
reklam, drone çekimleri, haber reklamları, fotoğraf, video çekimleri ve gelir
karşılığı yapılan izinsiz çekimler veya izinsiz materyal ile yapılan çekimlerde
on altı bin Türk lirası(25.353,00TL);izinsiz etkinlik,
festival, organizasyon faaliyetleri yapılması durumunda on altı bin Türk lirası(25.353,00TL); kamusal alanda izinsiz tabela,
levhalar, çeşitli tür ve büyüklükte reklamlar, ilanlar ve görüntü kirliliğine
sebep olan uygulamalar yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında
kalan alanlarda beş bin Türk lirası(7.923,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası(25.353,00TL), ğ) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Yapının yapı kullanma belgesi ve işletme ruhsat ve izninde
belirtilen fonksiyona aykırı kullanımı durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda yedi bin Türk lirası(11.092,00TL), 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk lirası(25.353,00TL), tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası(25.353,00TL), idari para cezası verilir. (3) (İptal fıkra: Anayasa
Mahkemesinin 13/12/2022 Tarihli ve E: 2019/88, K: 2022/159 Sayılı Kararı ile.) (4) Birinci, ikinci
ve üçüncü fıkralar uyarınca İdarece belirlenen fiiller dışında kalan ve
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanunu, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanunu, 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanunu, 1/7/2003 tarihli ve
4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu ile 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su
Ürünleri Kanununda yasaklanan fiillerin Kapadokya Alanı sınırları içerisinde
işlenmesi hâlinde bu kanunlarda tanımlanmış idari para cezaları iki misli
artırılır ve bu kanunlarda yetkili kılınan ilgili idarelerin yetkili
personelinin katılımı ile tespiti yapılarak İdarece uygulanır.[3] (5) Bu madde uyarınca verilen idari para
cezaları Başkan tarafından uygulanır ve İdareye gelir kaydedilir. (6) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Birinci, ikinci ve dördüncü fıkralar uyarınca idari para
cezalarının uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar İdarece çıkarılan yönetmelik
ile belirlenir. (7) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Komisyon, bu madde uyarınca aykırılık bulunduğu kararını vermesi
halinde idari para cezası uygulanacak hükümleri belirler. İdare, bu madde
çerçevesinde, Kapadokya Alanı içinde yasaklanan fiillerin ve bunlara verilecek
idari para cezalarının tespitini yapmak ve uygulanmasına yönelik iş ve
işlemleri yürütmekte yetkilidir. (8) (Ek:25/10/2023-7464/23
md.) Başkan, turizm amaçlı sportif faaliyetlere aykırılık durumunda,
2634 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinde belirlenen tutar kadar idari para cezası
vermeye yetkilidir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Çeşitli hükümler MADDE 9 – (1)
2863 sayılı Kanun kapsamında kültür varlıklarını koruma bölge kurulu müdürlüklerine,
koruma, uygulama ve denetim büroları ile çevre ve şehircilik il müdürlüklerine verilen
görev ve yetkiler Kapadokya Alanında, İdare tarafından yürütülür. (2) İdare tarafından talep
edilmesi hâlinde Kapadokya Alanı sınırları içerisinde kalan Hazinenin özel mülkiyetindeki
veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar, ormanlık alanlar dâhil tahsisli
olanların tahsisleri kaldırılarak bu Kanunda belirtilen amaçlara uygun olarak kullanılmak
üzere bedelsiz olarak İdareye tahsis edilir. Genel kolluk kuvvetlerine tahsisli
veya bunların kullanımında olan taşınmazlar hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz. (3) Kapadokya Alanının sınırları
bölgenin kültürel ve doğal varlıkları ile turizm potansiyeli göz önüne alınarak
İdarenin teklifi ve Bakanlığın uygun görüşü üzerine Cumhurbaşkanı kararı ile değiştirilebilir. (4) Kapadokya Alanında 2863
sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde tanımlanan nitelikteki
taşınmazların Hazine taşınmazları ile değiştirilmesi işlemleri 2863 sayılı Kanun
ve ikincil mevzuatı hükümlerine göre İdarece yürütülür. (5) İdareye ait taşınır ve
taşınmazlar Devlet malı hükmündedir. Bunlar aleyhine suç işleyenler Devlet malları
aleyhine suç işleyenler gibi cezalandırılır. (6) Kamu
kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen Devlet memurları, kamuda çalışan sürekli
işçiler ile öğretim elemanlarından gerekli nitelikleri taşıyanlar, kendilerinin
isteği ve kurumlarının muvafakatiyle İdare kadrolarında istihdam edilebilir. Bunların
kurumlarıyla olan ilişkileri, iş sözleşmesinin yapılmasıyla son bulur. İdarede bu
fıkra uyarınca istihdam edilmeye başlananlara, önceki kurumlarıyla ilişkilerinin
kesilmesinden dolayı emekli ikramiyesinin hesabına esas toplam hizmet süresi on
beş yıldan az olanlara emekli ikramiyesi ödenmez ve ödenmeyen emekli ikramiyesinin
hesabına esas hizmet süreleri İdarede geçecek hizmet süreleriyle birleştirilmek
suretiyle kıdem tazminatının hesabına esas hizmet sürelerine dâhil edilir. Ayrıca,
bu şekilde kıdem tazminatının hesabına esas hizmet süresine dâhil edilecek süreler
ile emekli ikramiyesinin hesabı açısından on beş yıldan fazla hizmeti olanların
bu hizmet süreleri kıdem süresine bağlı diğer hakların tespitinde de dikkate alınır.
Bu şekilde istihdam edilenlerden, sosyal güvenlik kuruluşlarından aylık bağlanması
veya iş sözleşmesinin işveren tarafından haklı nedenle derhâl feshi kapsamında iş
sözleşmesi sona erenler hariç olmak üzere, İdaredeki görevleri sona erenlerden,
önceki kurumlarındaki ilgili kadrolara atanma şartlarını kaybetmemiş olanlar; önceki
kurumlarında yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun olarak öğrenim durumları, hizmet
yılı ve kazanılmış hak aylık derecelerine uygun boş bir kadroya en geç bir ay içinde
atanırlar ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın en geç bir ay içinde göreve başlatılırlar.
Bu fıkra uyarınca önceki kurumlarına dönen kişilerin İdarede geçen hizmetleri kazanılmış
hak aylık derece ve kademeleri ile kıdeme bağlı haklarında değerlendirilir. Önceki
kurumlarına tekrar atananlara iş sözleşmesinin sona ermiş olmasından dolayı İdarece
kıdem tazminatı veya başkaca bir tazminat ödenmez ve bu süreler sonraki hizmetlerine
göre hak kazanacakları emekli ikramiyesi hesabında dikkate alınır. (7)
(Ek:25/10/2023-7464/24 md.) İdare, Kapadokya Alanındaki korunması
gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları ile sit alanlarının tespitini
yapar. (8)
(Ek:25/10/2023-7464/24 md.) İdare, Kapadokya Alanında ihtiyaç duyulması
halinde kamulaştırma işlemlerini yapmakta yetkilidir. Geçiş dönemi bütçesi ve diğer
işlemler GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
İdarenin 2019 mali yılı harcamaları yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Bakanlığın
2019 yılı bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanır. (2) Kapadokya Alanına ilişkin
olarak bu Kanunla İdareye devredilen yetki ve görevler kapsamında kalan ve Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili idarelerce sözleşmeye bağlanmış olan işler,
İdare teşkilatı kuruluncaya kadar bu idarelerce yürütülür. İdare teşkilatı kurulduğu
tarih itibarıyla bu sözleşmeler ilgili idarelerce hak, alacak ve borçlarıyla birlikte
İdareye devredilmiş sayılır. (3) İkinci fıkra uyarınca
İdareye devredilen sözleşmelerden dolayı ilgili idarelerce taraf olunan davalar,
Kapadokya Alanı ile ilgili kültür varlıklarını koruma bölge kurulu kararları ve
tabiat varlıklarını koruma bölge komisyonu kararlarına karşı açılan davalar ile
başlatılmış olan takiplerde İdare kendiliğinden taraf sıfatını kazanır. Bu sözleşmelere
ilişkin olarak bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce ilgili idarelerce yapılmış
iş ve işlemler sebebiyle açılacak dava ve takipler İdareye yöneltilir. (4) 4 üncü madde uyarınca
Kapadokya Alanında uygulamaya yönelik imar planları yürürlüğe girene kadar geçerli
olmak üzere, Kapadokya Alanının ihtiyaçları göz önünde bulundurularak belirlenecek
geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları, İdarenin teşkilatlanmasını müteakip
üç ay içerisinde İdarenin teklifi ve Komisyonun onayı ile yürürlüğe girer. (5) Kapadokya Alanı içerisinde
meri tüm planların uygulaması, geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları
belirlenene kadar devam eder. Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının
belirlenmesi ile meri planların uygulanması durdurulur. Üst ölçek planların hazırlanması
sürecinde uygulanması durdurulmuş olan mevcut planlar İdarece incelenerek Komisyonun
uygun görüşü ile yeniden yürürlüğe konulabilir. (6) Bu Kanunun uygulanmasına
dair yönetmelikler, İdarenin teşkilatlanmasının tamamlanmasını müteakip en geç üç
ay içinde yürürlüğe konulur. Bu Kanunda öngörülen Kapadokya Alan planları iki yıl
içinde Komisyona sunulur. Yürürlük MADDE 10 – (1)
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 11 – (1)
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür. Eki için
tıklayınız. Değiştiren
Kanunun/ İptal Eden Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası | 7174 sayılı Kanunun
değişen veya iptal edilen maddeleri | Yürürlüğe Giriş
Tarihi | Anayasa Mahkemesinin
13/12/2022 Tarihli ve E: 2019/88, K: 2022/159 Sayılı Kararı | 8 | 12/5/2023 | 7464 | 6, 7, 8, 9 | 2/11/2023 |
|